Euroopan Unionissa on jälleen menossa reviiritaistelu EU -komission ( =jäsenmaiden edustajista, mepeistä koostuvan parlamentin hallitus) ja Eurooppa -neuvoston (=jäsenmaiden hallitusten johtajien yhteistyöelin) välillä. Kaava on tuttu. Isot jäsenmaat, Saksa ja Ranska koettavat yhdessä säilyttää itsellään valtaa, joka EU:n peruskirjan mukaan kuuluisi jäsenmaille yhteisesti. Saksan ja Ranskan pelkona on, että kaiken maailman puolat, belgiat ja suomet voisivat olla sanelemassa näille vanhoilla valtioille ehtoja ja ohjeita. Pienten Suomen kaltaisten maiden etu on yksiselitteisesti säilyttää EU -komissiolla se valta, mikä sille kuuluu.
Juuri nyt EU -komissio on kaavailemassa suunnitelmaa, millä veronmaksajia voitaisiin suojata taitamattoman pankkitoiminnan seurausilta, so. pankkitukien maksamiselta. Komissio suunnittelee eurooppalaisille finanssialan valvojille oikeutta erottaa epäpätevät pankinjohtajat, kieltää osinkojen maksaminen ja määrätä pankki luopumaan liian riskialttiista liiketoiminnasta. Sisämarkkinakomissaari Michel Bernier kertoi hankkeesta keskiviikkona 20.10, ja kertoi tavoitteena olevan ensisijaisesti vakaat rahamarkkinat.
Tavoite on mitä kannatettavin. Raha- ja finanssilaitosten ja heidän edunvalvojiensa ensikirkaisuja ei vielä ole kuultu, mutta niitä ei tarvinne kauaa odottaa. Saamme pikapuoliin seurata tuohtuneita kirjoituksia ja ääni väristen esitettäviä lausuntoja vapaan kilpailun rajoittamisesta, julkisen talouden puuttumisesta markkinatalouteen ja lopulta länsimaisten perusvapauksien horjuttamisesta. Julkinen talous ja sen veronmaksajathan eivät Nalle Wahlroosin hengenheimolaisten mielestä ole koskaan tuoneet pankkitoiminnalle muuta ”kuin hiekkaa lattialle”, ja siksi lieneekin rahamiesten mielestä ollut ihan oikein maksattaa heillä epäonnistuneiden pankkiseikkailujen kuprut.
Tälle komission pankkikuri -hankkeelle on syytä toivoa mitä parhainta menestystä!