Ylen ”Viimeinen sana” käsitteli 17.2 median klikkiotsikoita. Sanalla tarkoitetaan lehtien verkkosivuilla käytettyä, perinteisen journalismin ”tärkein asia otsikkoon” -periaatteesta poikkeavaa otsikointia.
Kaupallistuneen uutisoinnin myötä yleisö yritetään kaikin keinoin saada klikkaamaan uutinen auki, koska jokainen napsu tietä rahaa mediayhtiön kassaan.
Aiheesta keskustelivat Laura Saarikoski HS, Perttu Kauppinen IL sekä mediatutkija Anu Koivunen.
Näinkin pienellä otannalla otsikoinnin etiikasta löytyi lehtitalojen kesken merkittäviä eroja.
Saarikoski katsoo, että olennaista on mielikuva, mikä otsikoinnista syntyy.
” Ja vaikka tiedetään, että lukijat lukisivat eniten uhkaavaa otsikkoa, niin ”sitä ei pidä käyttää koska se antaa väärän kuvan maailmasta tai mediasta. Mielikuvan täytyy olla totuudellinen.”
Iltalehden Kauppisella puolestaan oli ostsikointiin täysin eri lähtökohta:
”Meillä Iltalehdessä jutuille on rajaton määrä otsikkovaihtoehtoja. Meidän sivuilla käy tuhansia ihmisiä jatkuvasti. Ihmiselle näytetään eri otsikoita ja hyvin nopeasti selviää, mitä niistä luetaan eniten ja sitten automaattisesti ryhdytään näyttämään vain sitä parasta otsikkoa”.
Yhdellä ja samalla uutisella voi siis sen julkaisun ensi hetkillä olla samaan aikaan lukuisia eri otsikoita.
Iltalehteä ei näytä huolettavan eettiset eikä moraaliset kysymykset siitä, minkä mielikuvan otsikointi lukijassa synnyttää – tai kertooko se itse uutisesta mitään.
Tärkeintä on että klikataan auki ainakin otsikko, luetaan edes se – ja jaetaan somessa eteenpäin.
Turun Yliopiston professori Anu Koivuselle jää keskustelussa tavallisen lukijan näkökulmaa edustavan asiantuntijan rooli. Hän halusi kiinnittää huomiota siihen, miten keskeisiä poliittisia prosesseja uutisoidaan?
”Ne ovat yhteiskunnallisesti merkittäviä kysymyksiä. Eihän se mikä myy ja mikä saa lukemaan, eihän se saa olla ainoa asia mistä me tässä puhutaan. Kun me ihmiset käytämme alustoja ja sovelluksia, niin meidän täytyy oppia ajattelemaan, että myös meitä samanaikaisesti käytetään. Sillä on merkitystä sille, mitä minulle tulevaisuudessa tarjotaan, mitä saan luettavakseni, mitä saan tietää. Tämä kaikki on paljon enemmän kuin jokin klikkiotsikko.”
Ohjelman voit katsoa tästä.